Det skrivs en hel del om kvinnliga företagare och entreprenörer.Om deras behov och olikheter och vad som skiljer dem från de manliga företagarna. Myt eller sanning, låter detta vara osagt, men någon som gjort verklighet av kvinnliga företagares behov är Jenny Collén Gustafsson.
Jenny är grundare till ATURN, ett affärscentrum för kvinnliga entreprenörer.Fokus är ökad lönsamhet på 6 månader i sitt bolag.Tillväxtverket och SEB står bakom.
Fyra frågor till Jenny Collén Gustafsson:
Hur kommer det sig att du startade ATURN?
Eftersom jag själv är entreprenör så funderade jag vad jag själv hade behövt om jag hade startat bolag. Tidsvinst är en viktig faktor, det tar tid att starta upp och få snurr på ett bolag.
Det är också en samhällsfråga.Många kvinnor driver tjänsteföretag, vilket kan skapa många nya arbetstillfällen om de bara vågar ta klivet och anställa.
Vad har kvinnorna fått med sig i bagaget som har gått ATURNs program?
Individuell rådgivning som är anpassad till entreprenören och det specifika bolagets behov.
Nya synsätt - kan vara "typiskt kvinnligt" att bli för noggrann och peta i detaljer istället för att se helheten i bolaget.Att inte tappa fokus på vägen utan styra mer strategiskt.
Beskriv en typisk deltagare - profil ?
Det är kvinnor i alla branscher i alla åldrar. En gemensam nämnare är att de är egenföretagare som ännu inte anställt sin första person.
Finns det något likvärdigt program för kvinnliga entreprenörer idag ?
Troligen inte i denna form, då denna utbildning är en pragmatisk utbildning i verkligheten.
Jenny Collén Gustafsson intervjuades av Susanna Baconcini 20100907.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar