torsdag 25 mars 2010

Prissättning av tjänster.

Ett klassiskt nybörjarfel man ofta när man startar sitt företag är att man prisar sig in på marknaden för att man så gärna vill få in kunden. Ett rabatterat pris är inte fel under en kortare period men då ska det tydligt framgå att det är ett enstaka erbjudande.

Dessvärre så blir det i ett senare skede svårt att höja priset då kunden har "vant" sig vid det lägre priset och inte vill förhandla om till det ord.priset. Detta i sin tur leder till att man då får leta upp helt nya kunder igen för att kunna ta ut ett rimligt pris för sina tjänster.

I många branscher kan det också ses som "oseriöst" att ta ett för lågt pris då man ifrågasätter kunskapen bakom tjänsten om priset verkar för lågt i förhållande till arbetsinsatsen. Ofta är man beredd att betala för att få en viss kvalitet och om priset inte stämmer överens med den förväntande kvalitén så ger det en dålig image för företaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar