Att blogga är inne. Att skapa sig en identitet runt sin blogg har blivit ett nytt sätt att skapa rubriker, bli känd och nå ut med sitt budskap.
Ett exempel är Blondinbella.se , Isabella Löwengrip, som redan som 18 åring kan försörja sig på att synas och skriva på bloggen om sitt vardagliga liv och sitt kändisskap.
Hade någon frågat mig för några år sedan om jag skulle starta en blogg hade jag antagligen inte tagit detta på allvar - alls. Idag har det blivit vanligare än någonsin att synas och sälja sin själv och sina tjänster och produkter genom bloggandet. Många kändisar är också kända "twittrare".. Vad är då fördelen med en blogg kontra en hederlig hemsida som alla tidigare skulle ha till sina bolag ?
När jag startade mitt första företag 1995 hade inte ens bolagen en egen hemsida och när de väl satte upp sin första hemsida så var det oerhört exotiskt att nå ut på det sättet. Idag är det nästan så man ses som "ute" om man har en standardhemsida som kanske inte heller alltid är så uppdaterad när det gäller nyheter och datum osv.
Vilken är då den största fördelen med en blogg ?
Min personliga uppfattning är att man når ut till sina läsare, kunder och andra intresserade med en kommunikation som hela tiden är färskvara. Du når också ut med ditt budskap på ett helt annat sätt då bloggen "lever" dygnet runt, är öppen för inlägg, du kan skapa debatter osv. Rent kunskapsmässigt så är det också lättare att sätta sig in i komplex kunskap om man kan följa tex olika diskussionsforum och ställa frågor, än en hemsida som upplevs platt och ett stelt element då informationen är fast och det inte pågår någon kommunikation runt omkring den.
Bloggen är ett helt nytt kommunikationsmedel för att synas och som skapar debatter inom alla områden. Det kan vara en framgångsfaktor för att nå ut i bruset då man bygger en "levande plattform" för sitt budskap som ständigt är up to date..
onsdag 3 februari 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar