Visar inlägg med etikett Företagande. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Företagande. Visa alla inlägg

söndag 21 mars 2010

Att våga anställa.

Som egenföretagare så är det ett stort kliv att gå från att vara en person i företaget till att anställa personal.

Ett sätt att pröva är att timanställa personal i början, vilket är en fördel både för företagaren och den anställde för att se om man trivs med varandra och att det fungerar i företaget.

Man tar också en mindre risk med timanställd personal eftersom man endast betalar ut lön för de timmar som personalen är arvoderad. Ett bra sätt att växa med små medel i början.
Att succesivt kunna bygga upp företaget med timanställd personal för att i ett senare skede kunna erbjuda fast anställning, dvs del- och heltider.

fredag 19 mars 2010

Vad man ska tänka på vid en nystart av företag.

Många som startar företag funderar mkt på vad som det mest väsentliga för att lyckas.
Ekonomiskt så underlättar det om man har så små kostnader som möjligt i början. Både privatekonomiskt med en egen blygsam budget och även i sitt nystartade företag.

Man blir inte lika sårbar om man inte har dragit på sig stora kostnader som kan både hindra en och även stjälpa framgången innan man ens är där. När man är nybakad student har man ofta levt med små marginaler och vant sig vid en enkel standard. Det kan vara en fördel att fortsätta den livsstilen för att sedan kunna investera kapitalet som kommer in direkt i företaget.
För att kunna växa och investera i tex nya anställda i företaget som möjliggör expansion, så underlättar det om privatekonomin belastas så lite som möjligt om man är ensam ägare till företaget.

onsdag 17 mars 2010

Så blir idén verklighet.

Nu finns allt du behöver samlat på en sajt.

Många som funderar på att starta eget vet inte hur de ska göra för att komma igång med verksamheten. För att hjälpa dig som går i starta eget-tankar lanserar nu SEB en sajt.

På sajten har SEB samlat information om vad du som företagare behöver göra och tänka på i varje steg på vägen mot eget företag. Tanken är att hjälpa blivande företagare vidare, oavsett var i starta eget-processen de befinner sig.


– Vi har ett otroligt stort kunnande om företagsaffären. Förra året blev vi utsedda till Årets småföretagarbank och året innan vann SEB:s Enkla firman priset som Årets småföretagarprodukt, säger Mats Torstendahl, chef Retail Sverige.

Anledningen till att SEB kan så mycket om just starta eget-processen beror till stor del på det nära samarbete som SEB under många år haft med NyföretagarCentrum, Almi och IFS, Internationella företagarföreningen i Sverige.

Läs hela reportaget på www.aftonbladet.se
eller gå in på SEB: s hemsida www.seb.se

söndag 14 mars 2010

Att sätta sin egen lön..

En del företagare som jag har coachat berättar att de ibland har lite funderingar runt att sätta sin egen lön.
Dels så har man enskild firma fortfarande vilket gör att du inte är anställd i ditt företag och då inte heller har något skyddsnät i form av lön som ger sociala avgifter, dvs pensionsgrundade inkomst.

Sen så verkar man sätta ribban lägre när man får "livskvalitet" dvs det blir inte lika noga längre att lyfta samma lön som när man var anställd eftersom man nu istället frigör ledig tid. Är det "jante på axeln" igen eller är det lättja som gör att vi inte behöver nå den lönenivå som vi hade tidigare som anställda ? Det är ju inget som säger att vi inte kan ha samma lön eller högre men ändå arbeta ett mindre antal timmar varje månad..

torsdag 11 mars 2010

Att starta eller inte starta företag..

Många artiklar som skrivs idag handlar om huruvida unga människor vågar starta företag eller inte. Byråkrati, myndigheter och allsköns regler sätter stopp för drömmen om företagande. Ändå så ökar siffrorna hela tiden bland unga när vi frågar dem om de skulle vilja starta företag - varför stämmer detta inte överens ?

Är det något gammaldags jante som fortfarande hänger på vår axel som säger att vi ändå kommer att misslyckas ? Eller är det den svenska mentaliteten att vi "uppfostras" till att söka arbeten på fasta tjänster istället för att kasta oss ut som entreprenörer ? Många gånger kan det vara bättre att inte bli äldre och bekväm med många fasta kostnader utan istället våga ta steget innan man har etablerat familjeliv med villa, vovve och ja ni vet..

Det märkliga är att i USA möter amerikanerna långt fler hinder när de ska starta företag men ändå räds de inte att möta utmaningarna för att lyckas med "the american dream"..
Sitter det i mentaliteten eller det normerna i vårt samhälle som styr oss ? Läs de 2 senaste artiklarna från SvD och fundera själva..

onsdag 10 februari 2010

Varumärke.

Ett varumärke är ett kännetecken som du använder för att skilja dina varor eller tjänster från andras eller för att framhäva den egna varan eller tjänsten. Ett bra varumärke gör att varan eller tjänsten utmärker sig bland andra och syns i mängden.

Fler intervjuer kommer på bloggen med intressanta företagare som satsat på sitt varumärke för att nå ut på marknaden.

Läs mer om varumärkesskydd på www.prv.se

Källa : Patent- och Registeringsverket www.prv.se

fredag 5 februari 2010

Vilket politiskt parti gynnar egentligen småföretagen ?

Eftersom vi nu har en borgerlig trepartiregering så vore det nästan självklart att denna allians skulle gynna småföretagare och upplevas som mer företagvänliga än den motsatta röd-gröna sidan. Men har det blivit som utlovats efter valet ?

Många småföretagare känner sig bortglömda och har inte heller fått de skattelättnader som det var tänkt skulle gynna de små företagen.
Läs senaste reportaget från GöteborgsPosten om hur nu Maud Olofsson profilerar sig mot småföretagarna på egen hand utan direkt stöd från regeringen.

Nya företag i fokus för Centern.

Centerledaren Maud Olofsson är kritisk till de sex andra riksdagspartierna. De för ingen debatt om hur Sverige skall få fler jobb i nya företag.Nästan ingen utom vi tar debatten, säger hon i en GP-intervju.

Och med ingen menar hon även syskonen i alliansen. C vill kratta i manegen för nyföretagare. Alliansjätten M satsar på arbetskraftsutbudet, fler skall i arbete.

– Det är som om jobben, entreprenörerna och nyföretagarna bara finns där, säger Maud Olofsson.

På näringsdepartementet har man listat vilka åtgärder som gjorts under mandatperioden för företagsklimatet.

– 172 stycken blev det, säger hon stolt.

Om hon upplever att Centerns röst ropar förgäves i riksdagen, så blir det annorlunda de närmaste två dagarna.

Läs hela reportaget på www.GöteborgsPosten.se

Källa : GP
Fredagen den 5 februari 2010
dick.henriksson@gp.se

söndag 31 januari 2010

Starta Eget bidrag.

Det skrivs många artiklar om Starta Eget bidragets vara eller icke vara.
Många anser att det inte är en väg ut ur arbetslöshet och även även en fälla för de som kanske inte egentligen är entreprenörer utan bara söker en ny väg för att kunna försörja sig.

Personligen så kan jag tillägga att jag själv hade Starta Eget bidrag de första sex månaderna när jag startade mitt första bolag, Competence Sköterskejouren, ett av de första bemanningsföretagen inom sjukvården.

Eftersom det är alltid är svårt att lyfta lön det första året i ett nystartat företag så var Starta Eget bidraget ovärdeligt för att jag skulle kunna bygga upp min verksamhet. Kan dock poängtera att jag hade valt att starta företaget oavsett om jag hade fått bidraget eller inte då jag trodde så starkt på min affärsidé.

Läs senaste reportaget från E24 om Starta Eget bidrag och döm själva..

torsdag 21 januari 2010

Varför ska man anlita en bokföringsbyrå ?

Att driva ett företag innebär att man tar på sig ett ansvar som regleras genom olika lagar, säger Susann Carlsson - Karami som driver företaget SUM Företagsservice. Framför allt bokföringslagen, där reglerna om bokföring, arkivering och förenklat årsbokslut finns. Dessutom finns årsredovisningslagen, aktiebolagslagen med flera.

Det första som man bör ställa sig i ett startskede för att blir företagare är ”Kan jag bokföring?”. Har man ett visst ekonomiskt kunnande kan man göra sin egen löpande bokföring och lämna bort de svåra bitarna som årsboksluten. Man skall även väga in tidsaspekten genom frågan ”Hinner jag med bokföringen?”. Det kan vara en anledning till att man väljer att lägga sin bokföring hos en bokföringsbyrå. Det kan bli mer kostsamt att sitta själv flera timmar i veckan när en bokföringsbyrå kan göra jobbet på kortare tid. Dessutom är de uppdaterade i lagar och regler.

Om Du kommer fram till att Du inte klarar av bokföringen på grund av att det tar tid att gå igenom regler, lära sig hur man ska bokföra och ha kontroll på hur man skriver av olika kostnader då lämnar man bort redovisningen till en bokföringsbyrå.

En viktig sak att tänka på är att oavsett om man sköter bokföringen själv eller lämnar bort den till en bokföringsbyrå är man alltid ansvarig för ekonomin i sitt bolag. Vilket innebär att be den som gör bokföringen förklara för dig hur du ska läsa balans- och resultatrapporterna. Det är viktigt att veta hur ens företag ligger till ekonomiskt. Har man valt att lämna bokföringen till en bokföringsbyrå tänk på att alltid sätta in underlagen varje dag i en pärm. På så vis tappar man inte bort transaktioner som är viktiga och har ordning på sina papper.

Kan du bokföringen finns det fortfarande några saker att tänka på. Planera in bokföringen – exempelvis när man planerar ska göra den, hur skall den göras. Är du osäker ta och rådgör med andra eller anlita en redovisningskonsult som kan förklara sakerna för dig. Och framför allt glöm inte att göra bokföringen enkel.

Är du osäker tveka inte att använda dig av en konsult. Det som tar dig fyra timmar att göra kan en bokföringsbyrå göra på halva tiden. Du kan använda tiden till att hitta nya kunder eller sälja mer.

Det finns fallgropar som man bör vara medveten om. En riktigt klyscha som många går efter är att om ”du sköter din bokföring själv kan du spara pengar och undvika onödigt tidsspill”. Men kan man inte det man är skyldig att sköta kan det bli mycket dyrare att göra arbetet själv än att anlita en konsult. Framför allt har man straffavgifter vid exempelvis försenade skattedeklarationer och försenade årsredovisningar. Det allvarligaste av allt är att man kan bli skyldig för bokföringsbrott. Här kommer en hel del av de krav som myndigheter ställer krävs att man har ordning på sin bokföring. Detta är en viktig del som många gånger misstolkas. Man kan inte komma i efterhand och säga att det visste jag inte att man skulle göra enligt dessa regler.

Som slutkläm skulle jag vilja nämna några klassiska fel:

Många tror att det räcker med att skicka fakturan till kunden och strunta i att bifoga en kopia i bokföringen.

Det måste finnas underlag för alla verifikationer.

Även enskilda företagare är skyldiga att upprätta ett årsbokslut som skall arkiveras i 10 år.

Alla verifikationer skall arkiveras i 10 år,

avslutar Susann Carlsson- Karami, ägare till SUM Företagsservice, som hjälper mindre och medelstora företag med bokföring, bokslut m.m.

måndag 18 januari 2010

Bokföring på agendan.

Det pratas mycket om bokföring när man startar företag.

Ska jag göra den själv eller ska jag lägga ut den på en erfaren bokföringsbyrå ? Vad kostar det ? Vad behöver jag kunna om jag gör den själv ? Behövs en revisor i enskild firma ? Frågorna hopar sig när f-skattsedeln är på plats och den första fakturan åker iväg till den första kunden..

Återkommer med en intervju av Susann Carlsson - Karami, som driver SUM Företagsservice och berättar om varför man ska anlita en bokföringsbyrå istället för att göra bokföringen själv. Fallgropar, vad händer när bokföringen "glöms bort", okunskap om redovisning, vad man ska tänka på i början när man startar sitt företag, klassiska frågor om bokföring kommer Susann att tipsa om..

torsdag 7 januari 2010

Bollplank i företagandet - Anlita en coach/affärsutvecklare.

Behöver du någon att bolla dina idèer och frågor med som rör ditt företagande?
Känner du dig ensam med dina funderingar och strategier hur du ska driva företaget vidare ?

Hör av dig för en förutsättningslös diskussion om hur vi går vidare med ditt företag och hur jag kan hjälpa dig att nå dina mål för 2010.
Marknadsföring, ekonomi, försäljning , styrelse- och strategifrågor för ditt bolag osv är exempel på några pusselbitar som kan underlätta ditt företagande.

Maila Susanna Baconcini på susanna.baconcini@labworks.se så bokar vi ett möte och pratar om hur det ser ut i ditt företag.

Hon är Indiens mediedrottning

Shobhana Bhartia har en sits som många tidningsmakare måste avundas. Medan stora dagstidningar i Europa och USA ser upplagan stadigt sjunka, spås den indiska tidningsmarknaden växa starkt framöver.

2007 såldes 99 miljoner tidningar i Indien, vilket gör landet till världens näst största tidningsmarknad efter Kina. Och eftersom läskunnigheten i Indien bara är omkring 65 procent väntas efterfrågan på tidningar stiga i takt med att allt fler lär sig att läsa.

Engelskspråkiga Hindustan Times och hindispråkiga Hindustan är HT Medias flaggskepp med en daglig upplaga på omkring 1,2 miljoner vardera. Hindustan Times har en stolt historia.

Den startades 1924 på Mohandas Gandhis uppmaning att Indien behövde en tidning som var mot det brittiska kolonialväldet och den finansierades av Shobhana Bhartias farfar, industrimagnaten GD Birla. 2005 tog Shobhana Bhartia företaget till Bombaybörsen för att få kapital till expansion, men Birlafamiljen är fortfarande huvudägare.

Att säga att Shobhana Bhartia tillhör Indiens näringslivselit är närapå en underdrift, i Indien klingar namnet Birla som Rockefeller i USA eller Wallenberg i Sverige.

Enligt tidningen Forbes är Shobhana Bhartia god för 600 miljoner dollar och hennes man, affärsmannen Shyam Bhartia, ännu mer. Men Shobhana Bhartia har också skapat sig ett anseende som en skarp mediechef och hon är tydlig med att förståelse för Indiens demografi är a och o.

– Över 50 procent av vår befolkning är under 25 år och det gäller att tala till dem för att kunna växa, säger hon.

I Indien rör sig medieutvecklingen, liksom många andra branscher riktad mot konsumenter, på flera vitt skilda plan samtidigt.

Längst ut finns en liten andel indier som surfar efter nyheter på sina Iphones och lägger upp egna bilder på sociala nätverkssajter som HT Medias Desimartini.com.

På motsatt sida finns flera hundra miljoner indier som inte ens har hunnit till startblocken som mediekonsumenter.

Shobhana Bhartia är övertygad om att för dem kommer den traditionella papperstidningen att förbli inkörsporten till nyheter.

Mobiltelefoni har visserligen ökat snabbt också bland fattiga, men än är det få som har råd med de telefoner eller abonnemang som krävs för att hantera mobilt internet.

–Tv är opålitligt ute i byarna eftersom elen är sporadisk och än så länge är det bara 2 procent av Indiens befolkning som har tillgång till bredband, säger hon.

Med ett lösnummerpris på 2–3 rupier eller omkring 40 öre är indiska tidningar otroligt billiga, också med indiska mått mätt. Shobhana Bhartia konstaterar att det inte ens täcker kostnaderna för pappersråvaran.

Men ett lågt pris ger stora volymer och det lockar annonsörer som är ivriga att nå ut med sina produkter till läsare vars köpkraft har stärkts de senaste åren.

En viktig förutsättning för att lyckas, säger Shobhana Bhartia, är att kommunicera med läsarna på hindi, det främsta språket i norra Indien, och andra stora språk som bengali, tamil och malayalam.

– Engelska används bara av Indiens toppskikt. Den stora massan vill ha nyheter på sitt modersmål, säger hon.

För HT Media är det därför hindispråkiga Hindustan som har störst potential, men att växa genom att bara trycka fler tidningar fungerar inte. Indiens storlek och skilda förhållanden gör det omöjligt att skapa en dagstidning för hela landet.

På engelska kan man möjligtvis ge ut samma upplaga i en delstat, säger Shobhana Bhartia, men på hindi och regionala språk går det inte alls.

Vilka ämnen som läsarna efterfrågar ändras snabbt och tidningens innehåll och förstasida kan behöva göras om varje 100 kilometer. I delstaten Bihar, där Hindustan har 70 procent av marknaden, ges tidningen ut i 12 –13 upplagor, säger Shobhana Bhartia och fortsätter:

– Det är en logistisk mardröm om jag ska vara ärlig, men det ger goda affärer och läsarna vill ha det så.

När Shobhana Bhartia 1986 först tog plats i HT Medias styrelse fanns det de i omgivningen som höjde på ögonbrynen över en kvinna i en miljö annars dominerad av män.

– I början granskades mitt arbete hårdare för att jag var kvinna men det har ebbat ut och jag tycker att attityden i Indien har ändrats mycket de senaste 10–15 åren. Nu förväntas en kvinna inte bara vara hemmafru eller mamma utan kan också göra karriär om hon vill, säger Shobhana Bhartia.

Fortfarande är antalet kvinnor i indiska företagsstyrelser och ledningsgrupper försvinnande litet men Shobhana Bhartia ser inget glastak i vägen.

– Jag tror inte att kvinnor inte når toppen för att de saknar möjligheter. Jag har många väninnor som inte vill eftersom ett ledarjobb innebär att man måste ge upp så mycket av familjeliv och socialt liv. De når inte toppen för att det inte går, utan för att de inte vill ta den väg som krävs, säger hon.

Källa : E24 Publicerad 2010 01 07, av Karin Lundbäck

tisdag 5 januari 2010

Ny kassa ska få fast fuskare.

 Från den första januari måste runt 200 000 företagare ha skaffat en speciell kassaapparat som ska göra det lättare för Skatteverket att kontrollera eventuellt skattefusk. Än så länge har endast en bråkdel av företagarna köpt ett nytt kassaregister.Alla företag som har en årsomsättning på mer än 170 000 kronor måste från och med årsskiftet ha en certifierad kassaapparat som ska underlätta för Skatteverkets inspektörer vid oanmälda kontroller, rapporterar Sveriges Radios Ekot. Den nya kassaapparaten ska göra det omöjligt för företagare att manipulera inkomstuppgifter och undanhålla staten skattemedel. Trots omfattande informationskampanjer som har genomförts det senaste året, och trots att dryga böter väntar de som inte följer den nya lagen, är det endast en bråkdel som fram till i dag har anmält till Skatteverket att de har skaffat en sådan här certifierad kassaapparat. Endast 3 000 av drygt 200 000 näringsidkare har köpt en, alltså endast 1,5 procent. Om Skatteverket ute på inspektion ser att det inte finns en sådan här kassaapparat kan det bli böter på 10 000 kronor. Conny Svensson vid Skatteverket säger att man kommer att vara lite extra snäll i början och ge en viss respit för näringsidkarna att skaffa sig ett certifierat kassaregister. Om företagaren trots påstötningar inte skaffar en sådan kan det dock bli aktuellt med böter på upp till 20 000 kronor. E24 Entreprenör


2009-12-29 | Publicerad 08:51 | Uppdaterad 2010-01-04, 16:30 Källa : E24 Entreprenör 

tisdag 29 december 2009

Möjligheterna efter krisen.

Kristid föder kreativitet.

Vi borde sätta strålkastarljuset på möjligheterna efter krisen, skriver Eva Östling Ollén, Svenskt Näringsliv Skåne.

DEBATT. Ett nytt år står för dörren. För näringslivet är både avtalsrörelse och valrörelse viktiga händelser under 2010. I år har lågkonjunkturen satt stora spår hos de flesta företagare och deras medarbetare. Även om vi nu får allt fler signaler om att botten är nådd så är vi fortfarande i lågkonjunkturens kölvatten, och kommer så att vara ett tag till.

Avtalsrörelsen är viktig för tempot i återhämtningen. Utrymmet för generella lönekostnadsökningar är obefintligt och variationerna mellan branscher och företag är mycket stora – vissa går bra andra är fortsatt mycket pressade. Att då resonera i termer av generella påslag riskerar att kosta många jobb. Samtidigt sänks inkomstskatterna ytterligare och prognoserna pekar på fortsatt låg räntenivå och låg inflation. Det borde alltså finnas chans till en bra reallöneutveckling, utan de höga generella löneökningar som fackliga organisationer kräver.

Historien visar att varje lågkonjunktur så småningom följs av en uppgång. Om vi agerar klokt och förvaltar våra resurser rätt under de kärva åren har vi stor chans att stå väl rustade i nästa uppgång. Det kräver kreativa företagare som vågar expandera, men det kräver också ett modigt och visionärt politiskt ledarskap. Vi borde sätta strålkastarljuset på möjligheterna.

Publicerad 29 december 2009 kl. 04:00 Källa : Helsingborgs Dagblad.

fredag 25 december 2009

"Nedläggningen av Saab..."

”Nedläggningen av Saab en vändning för Västsverige”

Expert på entreprenörskap: De negativa effekterna blir begränsade. I stället kan det bli startskottet för nya företag och en kreativ omvandling av den svenska fordonsindustrin. På kort sikt innebär nedläggningen av Saab naturligtvis en besvärlig omställning för Trollhättan. Men på lite längre sikt skapas möjligheter för en avancerad och exportinriktad tjänstenäring som bygger på det gedigna teknikkunnandet i Saab. Likaså borde den betydande yrkesskickligheten hos de anställda kunna komma andra västsvenska verkstadsindustrier till del, inte minst Volvo. Omskolning och vidareutbildning kommer att vara nyckeln till en smidig omställning, men även företagsklimatet måste förbättras så att det blir lättare att anställa och avskeda personal, skriver Pontus Braunerhjelm, VD för Entreprenörskapsforum.


Publicerat 2009-12-20 00:50 Källa : Dagens Nyheter

onsdag 16 december 2009

Aktiekapitalet sänks till 50.000 kr.

Regeringen har lämnat ett förslag till lagrådet om att gränsen för lägsta aktiekapital för privata aktiebolag ska sänkas från dagens 100.000 kr till 50.000 kr. Syftet är att göra det mer attraktivt att starta aktiebolag.

Ändringen är planerad till den 1 april 2010 vilket innebär att bolagsbildningar som dateras den 1 april och senare kan innehålla förslag om aktiekapital på längst 50.000kr.

Då blir det också tillåtet för befintliga aktiebolag att minska sitt aktiekapital från tex 100.000 kr till 50.000 kr enligt aktiebolagslagens regler om minskning.

Källa : Bolagsverket.

lördag 5 december 2009

www.alvashus.se

Alvas Hus.

Välkommen till Alvas Hus på nätet. Här hittar du inredning och kläder i den vackra lantliga stilen.

Det här är sidan för dig som tycker om den vita lantliga shabbychica designen. Kanske nytt julpynt till granen ?

Slipp julstressen och handla dina julklappar på nätet i år...

torsdag 3 december 2009

www.lidingokopia.se

Lidingökopia.

Erbjudande under december månad !
Vid order av digitaltryck över 1000kr - GRATIS leverans inom tullarna och Lidingö nästa dag.

Fram till lucia får alla kunder som gör en beställning av digitaltryck över 500kr, 50 st julkort med egen bild och logo på befintlig mall och en burk pepparkakor till fikarummet. (Gäller en gång/kund).

www.piecemeal.se

piecemeal.

"Piecemeal offers clothes and accessories made for people that care för the children and the future without having to lower their demands on quality and design."

Ekologiska barnkläder av hög kvalitet i snygg design.